zaterdag 30 januari 2010

Werkbezoek grensstreek Zuid-Holland en Noord-Holland

Op vrijdag 8 januari brachten de Statenfracties van D66 en GroenLinks uit zowel Zuid-Holland als Noord-Holland een gezamenlijk werkbezoek aan de noordelijke Bollenstreek en Bennebroek (gemeente Bloemendaal). Ook vertegenwoordigers van deze partijen uit de diverse gemeenteraden aan beide zijden van de provinciegrens waren aanwezig.

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Onderwerp van het werkbezoek was de nodige verbetering van het openbaar vervoer en een betere doorstroming van de N443. Hier moet eindelijk tot een oplossing gekomen worden waardoor het (vracht-)verkeer door Vogelenzang (NH) wordt vermeden. Tijdens het werkbezoek werd o.a. duidelijk dat de verbeteringen aan de N443 nodig zijn, maar geen alternatief bieden voor de Noordelijke verbinding in de Bollenstreek. Met het vooruitzicht van 15.000 woningen in de Haarlemmermeer en de woningbouwlocaties bij Hillegom is een Noordelijke verbinding van de N206 naar de A4 (via de Nieuwe

Bennebroekerweg) noodzakelijk. Daarbij komt de steeds grootschaligere Bollenteelt waarbij de relatie Bollenbedrijven van de Bollenstreek met Kop van Noord-Holland en Schiphol steeds intensiever wordt.

Het blijven twijfelen over alternatieven voor de Noordelijke verbinding leidt zeker niet tot het beschikbaar komen van financiering. "Alleen sterke samenwerking van beide provincies kan leiden tot

betere infrastructuur", aldus D66-Statenlid Geertjan Wenneker.